(1932 május 5. - 2001. március 26.)
80 éve született Berki Viola festő, grafikus. Régi, halasi, református
famíliák: a Gyenizsék, a Berkik, a Thormák és a Bulcsúk leszármazottja.
Családjának Tázlár és Kötöny puszták környékén volt birtoka. Ő maga így
emlékezett vissza erre:
„1932-ben születtem Kiskunhalason. Családunk mind apai részről, mind
anyai részről ősi halasi családnak számított. Szívesen dicsekedtek
kiskun mivoltukkal. (...) Mondták, hogy születésem évében, 1.000 hektó bor termett. A borosban
hatalmas hordók is voltak a végükön kis ajtókkal, ezen keresztül tudtak a
hordóba emberek bemászni a borkő lekopácsolása miatt. Mesebeli érzés
volt bemenni a félhomályos borosba, amikor a nagy hordók kis ajtaján
halvány fény szűrődött ki, belül egy ember kis csákánnyal kaparta le a
borkövet, a világítást egy viharlámpa adta: csodás, meleg fénye nem e
világból való bensőséges hangulatot árasztott.”
A rajz már kora gyerekkorától vonzotta:
„A rendszerint október végéig tartó szüretek miatt a tanyai iskolába
kezdtem a tanévet. (…) Visnyi tanító úr szívesen vette ezt a
tevékenységemet, sőt szólt a szüleimnek, hogy adjanak művészeti pályára,
nekem meg azt mondta, »bottal fogom magát elverni, ha nem megy művésznek.«”
Nagy hatással voltak rá személyes ismerősei, az anyai ágon rokon Thorma
János festőművész, illetve édesapja barátja Pándy Lajos. A halasi
református leánypolgáriból a Szépmíves Líceumban tanult, majd a
Képzőművészeti Főiskola növendéke volt, Fónyi Géza osztályában. 1951-ben
egy évre az ország összes felsőoktatási intézményéből kizárták szülei politikai nézetei miatt (édesapja, Berki Andor helyi vezetője, édesanyja tagja volt a nyilaskeresztes pártnak).
1958-tól, a diplomaszerzés után magánéleti és művészi kiútkeresés
évtizedei jöttek számára. Nem találta helyét a „modern művészeti”
irányzatokban.
Szemléletmódját a szentendrei festők Barcsay Jenő, Miháltz Pál és Balogh
László formálták jelentősen, akik a motívum és valóság ábrázolásának
egyedi lehetőségeit mutatták be neki. Erről a következőket vallotta:
„Rájöttem, hogy a festészet nem számtanpélda, rájöttem, hogy a modern
kép a szabadságot jelenti. Rájöttem, hogy a dolgok, formák szabályok
egymásból következnek. Szerettem volna újra azt kifejezni, amit régen.
Kifejezni az úgynevezett tartalmakat, de nem tudtam. Előbb ki kellett
kísérleteznem, hogy mi a szín, mi a forma, a kompozíció. (...) Észrevétlenül abba az irányba fordultam, ami nekem a legizgalmasabb
volt mindig. Vagyis a történelem és az általam elképzelt keleti világ.
Egyik téma jött a másik után. Olyanok, amelyekről sohasem gondoltam,
hogy a festészet nyelvén is kifejezhetők. Egyszerre nagyon sok félelmet
leküzdöttem. Az irodalmiság vádjától és a perspektíva megtanult
törvényeitől való félelmet.”
Az 1960-as években szovjet területeken megismerte az orosz kolostorok és
kisvárosok művészeti ábrázolásait. Későbbiekben hatottak rá
jugoszláviai utazásai is, az ottani történelmi tájak, épületek.
Művészetét a narratív jelleg és saját fantáziája mellett bibliai és
történelmi események befolyásolták a leginkább. Hatottak rá a
kiskunhalasi élet, közélet, életmód vonatkozásai, elemei is.
"Munkáimmal az ezredévek óta változatlan emberi lélekben szeretnék
szólni. Soha nem éreztem késztetést az éppen adott művészeti divathoz
való csatlakozásra."
Berki Viola többszörösen kitüntetett festőművész (Munkácsy-díj, Érdemes művész, Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje, Magyar Művészeti Akadémia Arany-díja). Munkái az ország számos közgyűjteményében megtekinthetők: Kiskunhalason, Kecskeméten, Szentendrén, Szolnokon, Budapesten egyaránt.
Idén októberben Ferenc körúti lakásánál bronz emléktáblát állított egykori tanítványa és tisztelője, Dinyés László grafikus kezdeményezésére a Ferencvárosi Önkormányzat.
Sírja a kiskunhalasi régi református temetőben található.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése